Finanční analýza není jen mechanický výpočet soustav finančně
analytických ukazatelů z účetní závěrky a komentování trendu jejich
vývoje. Je především o hledání vhodné kombinace ukazatelů vzhledem
k potřebám a očekávání uživatele výsledků, je o hledání příčin
významných změn v ekonomické situaci podnikatelského subjektu, na
něž navazují manažerská rozhodnutí.
Na rozdíl od jiných publikací zaměřených na finanční analýzu kniha
přináší několik nových aspektů. Kromě přehledu metod a vysvětlení
silných a slabých stránek jejich použití jsou v textu objasněny
vazby finanční analýzy na strategickou analýzu a strategické řízení
podniku. Větší měrou se kniha soustředí na metody mezipodnikového
srovnání, benchmarking a stanovení doporučených hodnot pro
jednotlivé sektory hospodářství. Na hodnocení finanční situace
organizace je přitom pohlíženo jiným způsobem, a to z hlediska
zájmových skupin (stakeholders).
Na základě svých praktických zkušeností autor vysvětluje, kde se ve
finanční analýze dělají nejčastější chyby, a představuje základní
principy finančně analytického myšlení. Teoretická část je doplněna
o praktické příklady použití představených metod a ukazatelů s
vazbou na účetní výkazy.
Kniha je určena finančním manažerům a vlastníkům organizací a
dalším zájmovým skupinám v podobě externích analytiků (pracovníkům
bank, poradenských firem atd.), ale i pedagogům a studentům vyšších
odborných škol a vysokých škol ekonomického zaměření.
Rámcový obsah
1. Význam finanční analýzy ve strategickém řízení organizace
2. Zdroje dat z finančního účetnictví pro finanční analýzu
3. Analýza struktury účetních výkazů
4. Krátkodobé finanční řízení
5. Finanční řízení kapitálové struktury
6. Rentabilita jako strategický cíl organizace
7. Finanční analýza pro strategické rozhodování vlastníků a
investorů
8. Finanční analýza pro malé podnikatele
9. Finanční analýza neziskových organizací
10. Scoringové modely predikce finanční situace pro všechny zájmové
skupiny
11. Benchmarking jako nástroj pro hodnocení a návrh strategie
12. Systematizace ukazatelů z pohledu zájmových skupin
13. Souhrnný příklad finanční analýzy výrobního závodu