Španělsko ovládané křesťanskými Vizigóty dobyli muslimové,kteří se zasloužili o rozvoj zemědělství, obchodu i kultury. Dokonce ani nebránili Židům svobodně se hlásit ke svému vyznání. Vizigóti jsou vytlačeni na sever země a v dalších staletích se jim daří dobýt polovinu poloostrova nazpět, proto si muslimové zavolají na pomoc své bojovné soukmenovce z Afriky, aby ubránili zbytek své říše. Svoboda vyznání je tatam. Mnoho Židů odchází bez majetku do křesťanského Španělska nebo přestupuje k islámu .
Tím začíná příběh Ibrahima ze Sevilly , který byl jako malý chlapec židovskou rodinou ponechán v muslimském Španělsku. Bohatý a vážený kupec Ibrahim se řídí islámskými zvyky, ale srdcem je stále Žid . Panovník je jeho přítel a jeho víru víru toleruje.
V křesťanské Kastilii vládne Alfonso VIII. , který stále vede marné boje s muslimy. Po jedné prohrané bitvě mu vládce muslimů na radu Ibrahima navrhne osmileté příměří.
Ibrahim očekávající další Svatou válku opouští Sevillu a odchází i se svou dcerou Rachel, synem Alazarem i služebnictvem do křesťanského Toleda, kde smí vyznávat svou víru.
Uzavírá s králem dohodu, že mu tento výměnou za půjčku obrovské částky peněz učiní svým rádcem.
„Opravdu skvělá kniha nemá jen jediný smysl,má jich tolik, kolik je čtenářů.“
Historický román, popisující soužití Židů , křesťanů a muslimů ve středověkém Španělsku . Přímým námětem k napsání tohoto díla byl Lionu Feuchtwangerovi proslulý milostný příběh kastilského krále Alfonsa a židovské dívky Raquel, dcery králova ministra.
Feuchtwanger se proslavil také romány Ošklivá vévodkyně (1923) a Žid Süss (1925), který původně napsal jako drama. Jsou naplněny všelidským humanismem , přesto byl Žid Süss za nacistického režimu pod stejným jménem zfilmován a hrubě zneužit k antisemitské propagandě.
„Ze všech neřestí je slušnost nejdražší.“